Monday, September 17, 2007

طبيبات, هو فية في بلدنا أحسن من كده! و مع ذلك قاعدين في اوضة متربة و كل ركن فيها متكوم فيه شوية احلام ماتت علي حبة ذكريات مقتولة و عليهم رشة يأس و احباط من بكره مش راضي يطلعله فجر.
أوضه ساكناها عيلة فيران, سقفها عالي و بعيد – بيقولوا المبني من أيام الملك! الا هي مدينة نصر توعي علي فاروق؟!- و مروحة بتلف علي الفاضي, هواها كله رطوبة ووحدة و قلق.
كنت قاعدة أنا و واحدة قريبة من قلبي علي كراسي جلد حكومية تقطم الضهر و مادين رجلينا قصادنا علي كرسين خشب من بتوع القهاوي. فتحنا الراديو لقينا فيروز اللي صوتها جاي من السما رشقت في قلوبنا و هي بتقول : انا عندي حنين,
ما بعرف لمين,
ليل بيخطفني من بين السهرانين.
لقيتها فجأة بتتلفت ناحيتي,
- " الله يوجع قلبك يا بعيدة, انا كنت ناقصاكي!"
- " بأه هي اللي واجعة قلبنا و لا الدنيا, خلينا ساكتين!"
- " بحبه بقالي 7 سنين, والأخر الجوازة اتفركشت عشان الشبكة"
سندت راسها علي كتفي زي ما تكون بتتحامي فيا من ذكري كلها عشق و شجن.
- " بلا خيبة, بعني أنا اللي حالي عدل! اديكي شايفة! 3 سنين لا انا عارفة احنا احاب و لا بنحب بعض! علاقة بلا تعريف."
حضنتني يمكن تعرف تهدي الرعشة اللي اتملكت مني و قالت:
- " الا قوليلي اتنبن زينا كده مش بيتجوزوا ليه؟"
- " ما هو طول ما الرجالة من صنف المذيع ايه بتاع الطبخ مش هنورد علي جواز. فضك من دي سيرة, خلينا في القباحة"
- " ألا البنات و الستات بعد سن ال 25 بيبقوا بجحة في الكلام القبيح ليه؟"
- " اهو كبت علي حرمان! و الله انا ما عايزة غير شوية امان من حضن دافي يهش الخوف اللي عشش جوايا. هو كتير اللي انا طالبه؟"
- " لا كتير و لا حاجة, ده احنا قديسات عندنا ربع قرن و ما عكيناش!"
- " سيبك! عندي سؤال أهم, هي اللي عندها 25 سنة تعتبر ستات و لا بنات؟"
- " لا ستات و لا بنات!"
- " اومال ايه يا رايقة؟"
- " دول اللي رقصوا علي السلم!"

4 comments:

shimaa said...

so simple words but still so deeeeeeeeeeeeeeeeep..gety 3la elwg3 2wiii

Samar Ali said...

Thank you shimaa :D
happy to read ur comment..
sometimes simple words work like magic :D

mostafa rayan said...

يظهر انناكلنا جيل رقص علي السلم واحنا صغيرين قالوا لنا التعليم كالماء والهواء ولما اتعلمنا ودخلنا الجامعة واتخرجنا بهوات قد الدنيا معانا شهادات عالية قالوا لنا لاء اصل احنا دلوقتي في زمن الصنايعية الكسيبة طيب ليه ماقلتوش من زمان كنتو وفرتو علينا تعب ووقت ومجهود
لا تعلمنا صنعةولا اشتغلنا بشهادتنا ولا عارفين نتسق مع زمان غبي بيقتل كل احلامنا ويحولنا لعواجيز مازالو في عشرينات العمر
فبقينا اللي رقصوا علي السلم
دة افضل وصف لحالنا جميعا كجيل رجال ووستات
ملحوظةمهمة قوي : كل لما بدخل علي مدونتك بتزيد مواجعي

mostafa rayan said...

(هو كبت علي حرمان! و الله انا ما عايزة غير شوية امان من حضن دافي يهش الخوف اللي عشش جوايا)
امبارح قرأت البوست بليل صحيت الصبح لآقتني بفكر في الجملة دي وكأن الخوف دة شئ جبان حقير زي الذبابة بالظبط لا يستحق غير اننا نهشه بمنتهي الأحتقار لكن رغم ان حقير فهو غبي ورخم وبيضايقنا ويزعجنا
الست محتاجة لحضن راجل يهش الخوف اللي جواها
والراجل محتاج للست ولحضناها الخايف دة علشان يديله شوية حنان يقدر يكمل بيهم في حياةغبيةوعقيمة
كلامك اكبردليل علي ان علاقةالرجل بالمرأة علاقة تكامل مش صراع الديناصورات زي مابيحاول البعض
- منهن ومنهم - ان يصورها
في بقي سؤال اناعايزك تجاوبيني عليه انتي بتجيبي المصطلحات الجامدة دي منين ؟
تحياتي الصادقة لك
سوري بس كلامك شدني قوي فكان لازم اجي تاني واكتب تعليق تاني