Saturday, April 26, 2008

الهوا ساقع و ما يشجعش علي أي نشاط إنساني.انا من مواليد الشتا و مع ذلك انا إبنة غير بارة و متمردة علي غيامه,يملاني شجن و وحدة مهما كان حواليا ناس.

ظبطت كباية كاكاو-كباية شفافة مش مج سيراميك يخبي الدفا عني-و قفلت عليا باب آودتي.الدنيا تلج برة فقررت إني اقرا واحدة من رواياتي المفضلة اللي مكانها تحت مخدتي,"نون" لسحر الموجي.

"نون"هتخليك تشوف مع سارة-بطلتي المفضلة-إن فعلا "لسه في سحر في العالم" في أبسط الحاجات,قعدة علي النيل و القمر بدر،حضن دافي،أغنية بتحبها.

سامحوني أنا مش ناقدة،بس حبيت الحالة اللي بعيشها مع سارة/نورا/دنيا/حتحور. لو طالباها فلفسة هقولك ان الأربع ستات دول كيان واحد و مراحل خبرة و مطبات لخبطة في حياة أي حد فينا.

لو طلباها بساطة و عمق هقولك أن الحميمية و التمرد في الرواية دي ممكن يلعبولك في تلافيف دماغك و يظبطولك الفيوزات اللي صدت من الهم!

هقولك انها بتعزف علي وجعي و وجعك بمنتهي الرقة و تخليك تحبه عشان الألم بيطهرك و يخليك تغير مقاس نضارتك و تشوف الحكاية اوضح والتفاصيل ملونة.

انا عن نفسي، لقيتني في كل واحدة فيهم.
تهت مع احزان و انتصارات سارة الليبرالية.بكيت مع دنيا اللي لسة بتدور علي نفسها جواها عشان تعرف تحتوي اللي براها.و غضبت من نورا اللي مصرة و مصممة انها تقتل كل حاجة حلوة جواها.

بعدين بقي قلت يا بت الحكاية هنا غويطة أوي جوانا.كأن سحر مسكت ألمنا بقلمها و حررت ارواحنا من شوية اشباح كاتمة أصواتنا.

و كل ما أقرا أكتر احس بباب المعبد بيبان من بعيد و بأن سلم الكهانة يقطع النفس آه! بس بيحضن روحك، ينضفها و يرجعها شفافة.

الدفا اللي في كلام دنيا و سارة و نورا ، الحكمة و الحنية اللي في عيون حتحور.كل ده غرقني في أمان و ثقة إن بكرة هيبقي أحلي و أدفا.قفلت الرواية و قبل ما أنام سمعت صوت جوايا بيقولي "السحر و الدفا جواكم كلكم..دوروا عليهم و نفضوا التراب
."_

12 comments:

Anonymous said...

جميلة جدا
سمعت كلام كتير عن الرواية دي
وانا باشتريها
كنت باتمنى الاقي وقت اقراها
الكلية بقى

صحيح عايز احييكي على المدونة
اكتر من رائعة
وفيها أدب بجد
تحياتي

Samar Ali said...

انا فرحانة جدا بالبوست بتاعك!

شكرا يا دكتور

*سمر* said...

انتى جبتى المفيد ...
السحر والدفا اللى انتى بتقوليه عليه ده انا بسميه العالم الخاص ..عالم لسه بيحسسك بكيانك..
ما علينا ..دى فكرة شرحها يطول ..بس هى بتتكلم على نفس الحاجات ...

تدوينة جميلة

Samar Ali said...

سمر منورة

عوليس said...

مدونة جميلة واجمل ما فيها
بساطتها
تحياتى

Samar Ali said...

شكرا يا عليس كتيييييييير
نورت!

mostafa rayan said...

انتي شوقتيني اقرأ الرواية ان شاء الله هشتريهافي اقرب وقت

كلامك عن سحر الموجي بيجبر اي حد بيحب القرأة يقرأ للست دي
تحياتي ليكي

m.sobhy1990@gmail.com said...

الرواية جميلة جدا
وبجد د/سحر الموجى إنسانة ساحرة وتعرف تاخدك لعالمها بكل سهولة


فيه روايه جميلة قوى إسمها "ذاكرة التيه" ل د/عزة رشاد
أنصحك بجد تقريها

سلام

Samar Ali said...

mostfaryan

بجد اقراها
هتاخدك في عالم تاني
وابقي قولي رأيك

Samar Ali said...

محمد صبحي
سعيدة أوي بزيارتك
ابقي عدي دايما

هنزل اشتريها و هقولك رأى

مصطفى عثمان said...

samr
one from the most beautiful topics i read on noon
noon is such an inspiring story
good one
thanks

Samar Ali said...

Thank you Tefa for passing by...

Hell yeah!